Anmälningsperioden stänger på fredag – sista minuten-tips för rapporteringen

Nyhet

Under anmälningsperioden rapporterar de organisationer som är registrerade i öppenhetsregistret sin påverkanskommunikation med en verksamhetsanmälan. Man hinner göra verksamhetsanmälan inom utsatt tid ända till fredagen den 28 februari. För att underlätta rapporteringen har statens revisionsverk sammanställt svar på aktuella frågor.

Öppenhetsregistrets andra anmälningsperiod pågår under tidsperioden 1.1.-28.2.2025. Under anmälningsperioden rapporteras påverkanskommunikation och rådgivning inom denna som bedrivits under juli–december föregående år. De som under årets andra halva har överskridit gränsen för småskalig påverkanskommunikation rapporterar sina ämnen från april–december.

Under denna anmälningsperiod har vi fått flest frågor om ämnenas anmälningslogik, småskalig påverkanskommunikation och hur ämnen formuleras. Nedan finns svar på de vanligaste frågorna.

Vanliga frågor under anmälningsperioden

Varför visas rapporteringsperioden för vår verksamhetsanmälan som 1.4–31.12.2024 och inte 1.7–31.12.2024? För vilken period rapporterar vi egentligen?

Gränsen för småskalig påverkanskommunikation är fem kontakter med föremål för påverkanskommunikation under ett kalenderår. Öppenhetsregistrets första verksamhetsår var undantagsvis kortare än ett helt kalenderår, och därför beaktas perioden april–december i stället för ett helt år.

De som i somras anmälde att deras verksamhet varit småskalig ombeds nu att ange om gränsen har överstigits då man räknar samman samtliga kontakter med föremål under april–december.

Om gränsen inte har överstigits ska påverkanskommunikationens omfattning i verksamhetsanmälan anges som "Högst 5 kontakter", och i så fall uppges inga ämnen. Om gränsen överstigs väljs "Fler än 5 kontakter", och då ska alla ämnen för påverkanskommunikation under april–december uppges.

Vår organisation hade tre kontakter med föremål för påverkanskommunikation under april–juni. I somras rapporterade vi därför att vår påverkanskommunikation var småskalig (högst 5 kontakter). Under juli–december hade vi ytterligare tre kontakter. Vad ska vi rapportera under denna anmälningsperiod?

Om organisationen hade tre kontakter under april–juni och tre kontakter under juli–december har den totala summan av kontakter överstigit gränsen för småskalig påverkanskommunikation för året i fråga. Gränsen är högst fem kontakter per kalenderår.

Eftersom verksamheten inte är småskalig, ska man i verksamhetsanmälan välja "Fler än 5 kontakter" och uppge samtliga ämnen för påverkanskommunikationen under april–december.

I somras anmälde vi ämnena för påverkanskommunikationen i april–juni. Under juli–december har vi haft högst fem kontakter med föremål för påverkanskommunikation. Vad ska vi anmäla under denna anmälningsperiod?

Även om verksamheten under juli–december har varit småskalig, har gränsen för småskalig påverkanskommunikation redan överstigits under årets första halva. Om man har anmält ämnen i somras så har man redan angett att omfattningen av påverkanskommunikationen överstigit fem kontakter under den tidigare rapporteringsperioden.

Under denna anmälningsperiod ska omfattningen av påverkanskommunikationen anges som "Högst 5 kontakter" och ämnena för perioden juli–december ska uppges.

Måste man göra en verksamhetsanmälan om påverkanskommunikationen varit småskalig eller om man inte har bedrivit någon alls?

Ja, alla registrerade organisationer är anmälningsskyldiga och ska därmed göra en verksamhetsanmälan två gånger per år.

Om gränsen för småskalig påverkanskommunikation inte överstigs under hela året räcker det att ange "Högst 5 kontakter" i verksamhetsanmälan. Inga ämnen behöver då uppges för året i fråga.

Om ingen påverkanskommunikation har bedrivits väljs "Inga kontakter alls" som påverkanskommunikationens omfattning.

En organisation som enbart bedriver småskalig påverkanskommunikation behöver överhuvudtaget inte registrera sig i öppenhetsregistret. En redan registrerad organisation som bedömer att den i fortsättningen enbart kommer att bedriva småskalig påverkanskommunikation kan utträda från registret genom att göra en anmälan om utträde i tjänsteportalen.

Hur ska påverkanskommunikationens ämne anmälas?

Syftet med uppgifterna i verksamhetsanmälan är att redogöra för allmänheten om den påverkanskommunikation som utövas av den anmälningsskyldiga. Därför är det viktigt att beskriva ämnet på ett sätt som gör det möjligt för en utomstående att förstå vilket ämne organisationen har kontaktat beslutsfattare om och vilka mål den har haft för avsikt att främja.

Ämnet för påverkanskommunikationen beskrivs fritt formulerat i verksamhetsanmälan, men så specifikt som möjligt. Noggrannheten kan till exempel vara på nivån av en enskild politisk, lagstiftnings-, budget- eller utvecklingsåtgärd eller ett projekt. Ämnesbeskrivningen ska vara mellan 50 och 600 tecken lång.

Ett fiktivt exempel på ett ämne som uppfyller dessa krav:

En utvidgning av revisionsverkets tillsynsbefogenheter i lagen om kandidaters valfinansiering, med avsikt att förbättra förutsättningarna för statens revisionsverks tillsynsverksamhet och effektivisera tillsynen

Exempel på ett ämne som inte redogör för allmänheten vilken slags påverkanskommunikation den anmälningsskyldiga har bedrivit:

Samtal med en tjänsteman om aktuella frågor inom revisionsverket.

Ytterligare tips för anmälan av ämne:

  • Ämnet ska anmälas på finska eller svenska.

  • Varje ämne för påverkanskommunikation anmäls separat, även om flera ämnen diskuterats vid samma tillfälle och/eller med samma person.

  • Om man har påverkat om samma ämne flera gånger vid olika tillfällen och/eller med olika personer, räcker det att anmäla ämnet endast en gång.

  • I verksamhetsanmälan framgår det inte när och hur många gånger man har haft kontakt med föremål för påverkanskommunikation.