Anmälan om utträde ur öppenhetsregistret

Om den påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation som en anmälningsskyldig bedriver upphör permanent eller om påverkanskommunikationen blir småskalig, ska den anmälningsskyldiga meddela om detta genom en anmälan om utträde. Efter utträdet upphör anmälningsskyldigheten i fråga om öppenhetsregistret.

Anmälan om utträde görs i öppenhetsregistrets tjänsteportal. Före utträdet ska den anmälningsskyldiga fullgöra de skyldigheter som gäller öppenhetsregistret och som uppkommit före dagen för utträdet. Detta innebär att eventuella verksamhetsanmälningar som saknas och de ekonomiska uppgifterna för föregående kalenderår ska lämnas in.

Efter att anmälan om utträde har publicerats avlägsnas den anmälningsskyldigas uppgifter inte från registret, men i uppgifterna antecknas att organisationen har utträtt ur registret.

När görs anmälan om utträde?

Organisationer som registrerat sig i öppenhetsregistret ska göra en anmälan om utträde om

  • påverkanskommunikationen och rådgivningen inom påverkanskommunikation upphör permanent

  • påverkanskommunikationen blir småskalig.

En anmälan om att påverkanskommunikationen blir småskalig kan göras endast om gränsen för småskalighet inte har överskridits under kalenderåret i fråga. Gränsen för småskalighet är 5 kontakter till föremål för påverkanskommunikation under ett kalenderår. Man kan alltså inte utträda ur registret på grund av småskalighet under ett pågående år, om man har överskridet gränsen för småskalig påverkanskommunikation under året.

För att kunna göra en anmälan om utträde ska den anmälningsskyldiga först göra eventuella saknade verksamhetsanmälningar.

I samband med anmälan om utträde ska man dessutom göra en separat verksamhetsanmälan, med information om den påverkanskommunikation som bedrivits mellan rapporteringsperiodens början och dagen för utträde. Om man gör anmälan om utträde exempelvis den 1 november 2024, ska man i en separat verksamhetsanmälan meddela om påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation som bedrivits 1.7–1.11.2024.

Den separata verksamhetsanmälan är frivillig om den anmälningsskyldiga utträder ur registret på grund av att påverkanskommunikationen blivit småskalig. I samband med den separata verksamhetsanmälan ska man dock alltid meddela de ekonomiska uppgifterna för föregående kalenderår, om man inte redan har lämnat in dem.

När kan man anse att påverkanskommunikationen eller rådgivningen inom påverkanskommunikation har upphört permanent?

Som permanent upphörande betraktas till exempel nedläggning av en organisation som bedriver påverkanskommunikation eller ändring av ett företags bransch så att företaget inte längre tillhandahåller tjänster som anknyter till rådgivning inom påverkanskommunikation.

Om organisationens verksamhet i övrigt fortsätter som tidigare, men påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation inte har bedrivits under en viss tidsperiod betraktas upphörandet dock inte som permanent. I dessa fall meddelar organisationen i verksamhetsanmälan att antalet kontakter under rapporteringsperioden har varit högst 5 eller att kontakter inte alls har förekommit.

Om den anmälningsskyldigas verksamhet övergår till en annan aktör i samband med ett företagsförvärv, anses verksamheten fortsätta i det nya företaget och anmälningsskyldigheten överförs till företaget i fråga. I sådana situationer antecknas påverkanskommunikationen som avslutad för det köpta företagets del, om den inte fortsätter i företagets namn.

När kan man anse att påverkanskommunikationen har blivit småskalig?

Med småskalig påverkanskommunikation avses en situation där en registrerad anmälningsskyldig konstaterar att påverkanskommunikationen har varit småskalig och bedömer att den kommer att vara det även i fortsättningen. Om den anmälningsskyldiga lämnar in en anmälan om utträde i en sådan situation, omfattas den inte längre av anmälningsskyldigheten.

Nytt tillträde till registret

Om en organisation har utträtt ur öppenhetsregistret men dess verksamhet ändras så att den på nytt omfattas av anmälningsskyldigheten, ska den registrera sig på nytt i öppenhetsregistret. Personer som har behörighet att uträtta ärenden för sin organisations räkning i öppenhetsregistret kan göra en omregistrering när som helst.


Anmälan om utträde

Ladda ner instruktionerna i PDF-format.

1. Gör en anmälan om utträde

1. Logga in i öppenhetsregistrets tjänsteportal.

2. Gör eventuella ogjorda verksamhetsanmälningar innan utträdet. Din organisation har ogjorda verksamhetsanmälningar om knappen Gör en verksamhetsanmälan eller Fortsätt verksamhetsanmälan syns på tjänsteportalens startsida.

Observera att verksamhetsanmälan ska göras också om organisationens verksamhet har varit småskalig eller om organisationen inte alls har haft verksamhet under rapporteringsperioden.

3. Inled utträdet genom att klicka på knappen Gör en anmälan om utträde på tjänsteportalens startsida (bild 1).

Om orsaken till utträdet är att påverkanskommunikationen blivit småskalig, se anvisning i kapitel två. Om orsaken till utträdet är att påverkanskommunikationen upphör, se anvisningen i kapitel tre.

Bild 1. Knappen Gör en anmälan om utträde.

2. Utträde när påverkanskommunikationen har blivit småskalig

1. Välj "Påverkanskommunikationen har blivit småskalig" som orsak till utträdet (bild 2).

Bild 2. Utträde på grund av småskalig verksamhet.

2. Bestäm om du vill göra en verksamhetsanmälan där du uppger påverkanskommunikationen under tiden mellan den senaste verksamhetsanmälan och anmälan om utträde. Det är frivilligt att göra en verksamhetsanmälan när det är fråga om småskalig verksamhet.

Om du väljer "Jag vill göra en verksamhetsanmälan", öppnas en ruta där du kan välja påverkanskommunikationens omfattning (bild 3). Efter att du valt omfattningen kan du anmäla ämnen för påverkanskommunikationen. Verksamhetsanmälan fylls i på samma sätt som en vanlig verksamhetsanmälan. Du hittar närmare ifyllningsanvisningar på sidorna Hur anmäler man påverkanskommunikation och Hur anmäler man rådgivning inom påverkanskommunikation.

Bild 3. En verksamhetsanmälan som görs i samband med anmälan om utträde är frivillig om påverkanskommunikationen har varit småskalig.

3. Publicera anmälan om utträde antingen utan verksamhetsanmälan eller efter att du fyllt i verksamhetsanmälan genom att klicka på "Publicera". Bekräfta publiceringen.

4. Innan den egentliga publiceringen går anmälan om utträde till den registeransvarige för granskning. När den registeransvarige har godkänt utträdet skickas en kvittering på utträdet och på att anmälningsskyldigheten upphört till de e-postadresser som angetts i registreringsanmälan.

I oklara fall kontaktar den registeransvarige de kontaktpersoner som angetts i organisationens registreringsanmälan.

Du kan spara utträdes- och verksamhetsanmälan som utkast med knappen Spara utkast. Du kan fortsätta att fylla i anmälan med knappen Fortsätt att fylla i anmälan om utträde som finns på startsidan.

När du återgår till att redigera anmälan om utträde ser anmälan först tom ut. Ämnena visas dock när du väljer orsaken till utträdet på nytt, kryssar i Jag vill göra en verksamhetsanmälan samt omfattningen av påverkanskommunikationen.

3. Utträde när verksamheten upphör permanent

1. Välj "Permanent upphörande av påverkanskommunikation eller rådgivning inom påverkanskommunikation" som orsak till utträdet.

2. Fyll i verksamhetsanmälan där det anmäls om påverkanskommunikationen eller dess rådgivning under tiden mellan den senaste verksamhetsanmälan och anmälan om utträde (bild 4).

En verksamhetsanmälan som lämnas i samband med utträde fylls i på samma sätt som en vanlig verksamhetsanmälan. Du hittar närmare ifyllningsanvisningar på sidorna Hur anmäler man påverkanskommunikation och Hur anmäler man rådgivning inom påverkanskommunikation.

Bild 4. I samband med att verksamheten upphör ska en verksamhetsanmälan fyllas i.

3. Publicera anmälan om utträde efter att du fyllt i verksamhetsanmälan genom att klicka på "Publicera". Bekräfta publiceringen. Anmälan om utträde jämte verksamhetsanmälan publiceras omedelbart på öppenhetsregistrets webbplats och organisationens anmälningsskyldighet upphör.

Du kan spara utträdes- och verksamhetsanmälan som utkast med knappen Spara utkast. Du kan fortsätta att fylla i anmälan med knappen Fortsätt att fylla i anmälan om utträde som finns på startsidan.

När du återgår till att redigera anmälan om utträde ser anmälan först tom ut. Ämnena visas dock när du väljer orsaken till utträdet på nytt och omfattningen av påverkanskommunikationen.

4. Avbrytande av utträdet

1. Avbryt utträdet genom att klicka på "Avbryt utträdet" på utträdesanmälningen. Om du ännu inte hade sparat anmälan som utkast eller lagt till ämnen i verksamhetsanmälan, räcker detta för att avbryta utträdet.

2. Om anmälan om utträde har sparats syns på tjänsteportalens startsida en anmärkning om att du har en påbörjad anmälan om utträde (bild 5). Klicka då på "Fortsätt att fylla i anmälan om utträde" och därefter på "Avbryt utträdet" (bild 6).

Bild 5. Anmärkning om påbörjad anmälan om utträde.

Bild 6. Avbrytande av utträdet.

Om du har skickat anmälan om utträde på grund av småskalig verksamhet till den registeransvarige för granskning men du vill avbryta utträdet, kontakta avoimuusrekisteri@vtv.fi.

5. Återgång till registret: omregistrering

1. Logga in i tjänsteportalen.

2. Klicka på "Gör registreringsanmälan" på tjänsteportalens startsida (bild 7).

3. I registreringsanmälan syns uppgifterna för den tidigare registreringsanmälningen. Uppdatera uppgifterna och publicera anmälan. Närmare anvisningar för hur du gör en registreringsanmälan finns på sidan Hur görs en registreringsanmälan.

Bild 7. Omregistreringen sker genom att du gör en ny registreringsanmälan.